سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عملکرد سیستم آنتن مرکزی در ساختمانها

نظر

آنتن مرکزی مجموعه‌ای از تجهیزات دریافت سیگنال، تقویت و انتقال آن است. سیستم آنتن مرکزی در خانه هوشمند شما برای دریافت سیگنال‌های تلویزیونی در آپارتمان‌ها و در بعد بیشتر در مجتمع‌ها کاربرد دارد. اما راه‌اندازی این سیستم مزایایی هم دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

آپارتمانی را تصور کنید که بیش از 10 واحد مسکونی داشته باشد. اگر هر کدام از این واحدها به طور مستقل برای نصب آنتن اقدام کنید چه اتفاقی می‌افتد؟ یک پشت بام با انبوهی از سیم و کابل و آنتن‌هایی که محل نشستن پرندگان را ایجاد کرده. در صورتی که می‌توان از نمای پشت بام به نحوی دیگر استفاده کرد. برای مثال بسیاری از مجتمع‌ها امروزه به اهمیت روف گاردن پی برده‌اند اما این در صورتی امکان پذیر است که شما از این فضا نهایت استفاده را ببرید.

اما این سیستم تنها برای ساختمان‌های مسکونی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. این ایده را برای ساختمان‍های تجاری، بیمارستان‌ها، هتل‌ها و دیگر ساختمان‌ها مناسب است. شما با داشتن سیستم آنتن مرکزی می‌توانید سیگنا‌ل‌های تصویری و رادیویی را به صورت دیجیتال بر روی تلویزیون خود تماشا کنید و گوش دهید. این ابزار یکی از وسیله‌های هوشمندسازی خانه شماست.

یکی دیگر از مزیت‌های نصب آنتن مرکزی داشتن تصویری با کیفیت است. این سیگنال‌ها به صورت دیجیتالی به دستگاه گیرنده شما انتقال پیدا می‌کنند. همچنین تعمیر و نگهداری این سیستم بسیار آسان و سریع است.

 

Central antenna system performance in buildings

 

 

سیستم آنتن مرکزی برای چه ساختمان‌هایی مناسب است

یکی از مهم‌ترین مسائلی که باعث می‌شود در یک ساختمان سیستم آنتن مرکزی را راه‌اندازی کنیم محدود بودن فضای پشت بام است. با این سیستم از یک دستگاه دریافت سیگنال کمک می‌گیرید و سپس به وسیله تقسیم کننده آن را به سمت هر واحد هدایت می‌کنید. پس شاید این سیستم برای ساختمان‌های با واحد کم چندان ضروری نباشد اما برای مجتمع‌ها و آپارتمان‌ها موضوعی مهم است.

همچنین قرارگیری تعداد زیاد آنتن در کنار هم باعث ایجاد نویز و کاهش عملکرد گیرنده می‌شود. بنابراین وجود یک آنتن واحد و قوی که جوابگوی تعدادی دستگاه پخش باشد کاری هوشمندانه است.

 

نگاهی دقیق‌تر به سیستم آنتن مرکزی

خرید هر آنتن به طور مستقل باعث ایجاد هزینه‌های بیشتری هم می‌شود. خرابی و تعمیر هر کدام را هم که در نظر بگیرید باز هم کار معقولی برای این شیوه به نظر نمی‌رسد که هر واحدی برای خودش اقدام به خرید مستقلانه آنتن کند. شما با خرید سیستم آنتن مرکزی از یک سیستم جامع دریافت سیگنال بهره‌مند می‌شوید که در صورت نیاز به تعمیر هزینه یک دستگاه را می‌دهید. این سیستم از بخش‌هایی تشکیل شده که برای آشنایی با اجزای آنتن مرکزی بصورت کامل به مقاله ما در این رابطه مراجعه فرمایید. در ادامه بطور خلاصه اطلاعاتی را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

قسمت دریافت سیگنال که همان بخش آنتن را می‌گویند. این بخش تصاویر را از طریق ارسال کنندگان ماهواره دریافت می‌کند و به گیرنده‌ها انتقال می‌دهند.

اما این سیستم یک بخش تقویت کننده سیگنال هم دارد. وظیفه این بخش تقویت کردن سیگنال‌های دریافتی توسط آمپلی فایر است. سیگنال‌های تقویت شده از طریق سیستم تقسیم کننده به گیرنده‌ها انتقال داده می‌شود.

یکی دیگر از بخش‌های آنتن مرکزی بخش توزیع است که انواع مختلفی دارد. اما متداول ترین بخش آن به صورت درختی است تا سیگنال‌ها را مانند یک درخت و شاخ و برگ انتقال دهد. انواع دیگری برای توزیع وجود دارد. مدل ستاره، آبشاری و ترکیب درختی و ستاره. این مدل‌های توزیع در واقع نحوه قرارگیری تقویت کننده‌ها، تقسیم کننده‍ها، کابل‌ها و پریزهای چند منظوره است.